Servisní informace k řetězům

Před nákupem

Balení řetězů

Řetězy jsou dodávány ve dvou typech balení: v krabičce a v sáčku. Řetězy v sáčku jsou někdy také označovány, jako montážní balení.

 

Je mezi řetězy v sáčku a v krabičce nějaký rozdíl? Záleží na výrobci.

 

KMC - řetěz a spojka v sáčku je stejný jako řetěz a spojka v krabičce.

  • V krabičce i v sáčku je vždy naprosto naprosto stejný řetěz a stejná spojka.*

 

SRAM - řetěz a spojka v sáčku je stejný jako řetěz a spojka v krabičce.

  • V krabičce i v sáčku je vždy naprosto naprosto stejný řetěz a stejná spojka.*

 

SHIMANO - řetěz s čepem v sáčku je jiný než řetěz s čepem v krabičce.

  • Řetěz v krabičce je dodáván buď se spojkou, nebo s čepem.
    Spojovací čep je opatřen naváděcím trnem, který je nutný pro správné snýtování provedené klasickým mechanickým nýtovačem.
  • Řetěz v sáčku je dodáván s čepem pro pneumatický nýtovač.
    Klasickým mechanickým nýtovačem nelze tento řetěz správně snýtovat.
    Takový řetěz lze spojit pomocí spojky, existuje-li tato možnost, nebo snýtovat v servisu, který je vybaven pneumatickým nýtovačem.
    Výrobce varuje: V případě, že řetěz není správně spojen, hrozí poškození řetězu, případně další komplikace, které mohou mít za následek poškození kola, pád, nebo úraz.

 

*Garantujeme v nabídce v e-shopu Velo Hanák.cz

 

Podle čeho vybrat správný řetěz

V zájmu toho, aby funkce Vašeho jízdního kola byla správná, je zapotřebí použít takový řetěz, který bude správně a spolehlivě fungovat s ostatními komponenty. Především s převodníky(em), přesmykačem, měničem (přehazovačkou) a s kazetou, nebo volnoběžným kolečkem.

 

Nejdůležitější kritéria pro výběr správného řetězu:

  1. Podle počtu převodů.
    Šířka řetězu se mění podle počtu převodů na kazetě, nebo volnoběžném kolečku. Z toho důvodu existují různé šířky řetězů. 
    Zjednodušeně řečeno - řetěz je jinak široký, pokud je na kole jeden převod, nebo pokud například devět převodů, nebo jinak pro deset, jedenáct či dvanáct převodů,...
    V popisu řetězu je vždy uvedeno, na kolik převodů (tím je míněn počet pastorků na kazetě nebo volnoběžném kolečku) je řetěz možné použít. Řetěz nelze použít na jiný počet převodů, než kolik je uvedeno.
  2. Podle typu jízdního kola.
    Existují řetězy, které jsou výhradně určeny například jen pro BMX, nebo jen pro horské kolo, nebo jen pro silniční kolo, případně pro elektrokolo.
    Řetěz nepoužívejte na jiný typ kola, než je uvedeno v popisu.
  3. Podle komponentů na kole.
    Kvalita, pevnost a výdrž řetězů je rozdílná. Je vhodné vybírat řetěz i s ohledem na styl jakým jezdíte.
    Vodítkem může být přiřazení řetězů k sadám komponentů - toto přiřazení naleznete v katalozích výrobců komponentů. Je vhodné (někdy je to jediná možnost) používat takový typ řetězu, který je určen k sadě komponentů, kterou máte namontovanou na kole.
  4. Podle výrobce (značky) komponentů.
    Řetězy jednotlivých výrobců se liší tvarem svých článků.
    Jinak je tvarovaný řetěz SHIMANO, jinak je tvarovaný řetěz SRAM.
    Ačkoliv mnoho cyklistů vzájemně kombinuje například kazety a řetězy Shimano a Sram, není to ta nejlepší volba. Funkce řazení, hlavně při plném záběru, pak není tak ideální, jako kdyby byl použit řetěz a kazeta od stejného výrobce.
    Existují však i řetězy, které mají univerzální tvar, například se jedná o značky KMC, nebo SUNRACE. Jejich řetězy jsou optimalizovány tak, aby dobře fungovaly s kazetami ostatních výrobců.

 

 

Během provozu

Instrukce k montáži a použití řetězu:

  • Řetěz musí být spojen přesně tím způsobem, který nařizuje výrobce - buď pomocí spojky, nebo pomocí čepu.
  • Jedná-li se o směrový řetěz, je potřeba jej namontovat správně orientovaný - nesmí být namontován obráceně.
  • Pravidelně kontrolujte řetěz, a v případě, že obsahuje spojku, tak i spojku:
    • opotřebení a vytažení
    • zda nemá praskliny
    • zda nemá uvolněné články či nýty
    • zda nekoroduje
    • nebo nejeví známky jiného poškození
  • Poškozený řetěz nebo poškozenou spojku v žádném případě nepoužívejte a vyměňte jej(ji).
  • Na ošetření používejte pouze přípravky a nástroje, které jsou výslovně určeny k údržbě řetězů na jízdní kola.
  • Nikdy nepoužívejte zásaditá rozpouštědla nebo kyseliny ani odstraňovače rzi.

 

Instrukce pro použití spojky:

  • Ke spojení i rozpojení spojky vždy používejte speciální kleště, které jsou k tomuto úkonu určené.
  • Spojka má kratší životnost než řetěz, za dobu životnosti řetězu je třeba ji několikrát vyměnit.
    Životnost spojky závisí na jízdním stylu a četnosti rozpojení a spojení spojky.
  • Pokud je spojka opotřebována, zkorodována, nebo jinak poškozena, nepoužívejte ji a vyměňte ji.
  • Před montáží spojku důkladně očistěte a promažte trny spojky. Používejte maziva výslovně určená na řetězy na jízdní kola.
  • Spojku při montáži na řetěz roztáhněte tak, aby trny zcela zapadly do drážky vyfrézované ve vnější destičce.
  • Po spojení prověřte funkci řetězu a pevnost spojení.
  • V případě jakýchkoliv pochybností, spojku vyměňte.

 

 

Jak se starat o řetěz, aby na jízdním kole vydržel co nejdéle.

Zde je pár maličkostí, které se vyplatí dodržovat. Prodlouží totiž životnost nejen řetězu, ale také dalších dílů na Vašem jízdním kole.

 

  • Řetěz udržujte čistý a namazaný.
  • Používejte maziva podle podmínek, ve kterých jezdíte.
  • Jezdíte-li za sucha, na řetěz používejte mazivo do suchých podmínek.
    Mazivo do sucha na sebe nelepí prach. Prach nalepený na řetězu totiž působí jako brusná pasta a snižuje životnost nejen řetězu, ale i pastorků a převodníků a kladek měniče.
  • Jezdíte-li za mokra, na řetěz používejte mazivo do mokra.
    Mazivo do mokra je odolné proti smytí deštěm, sněhem, blátem,... s díky tomu řetěz vydrží namazaný delší dobu.
  • Řetěz nemažte ani příliš, ani málo.
    Řetěz by měl být namazán tak, aby v pouzdrech bylo mazivo, ale nebylo zbytečně na celém povrchu řetězu.
    Pokud není řetěz namazaný, jednak vyluzuje nepříjemné zvuky, ale především se v něm zvyšuje vnitřní tření, které pak má za následek jednak vydírání pouzder a čepů, ale také zvýšené vytahání řetězu. Vydřená pouzdra a čepy zvyšují vůle v řetězu a ten pak víc opotřebovává i další díly.
    Je-li řetěz namazaný příliš, lepí se na něj prach a nečistoty a ty pak působí jako brusná pasta, viz negativní důsledky popsané výše.
  • Pravidelně kontrolujte, zda řetěz není vytahaný příliš. K tomu Vám poslouží například tato měrka na řetěz.
    Řetěz se během používání postupně vytahuje. Vytahaný řetěz pak více opotřebovává ozubení na pastorcích kazety i na převodnících klik a kladky měniče.
    Proto je důležité jej včas vyměnit. Ušetříte si tak peníze za výměnu dalších dílů.

 

 

Důležité odkazy

 

Nabídku řetězů naleznete zde: KOMPONENTY -> ŘETĚZY

 

Nýtovače, kleště na spojky, měrky na řetěz a další nářadí naleznete zde: Řetěz - nářadí na servis řetězu

 

Maziva na řetěz naleznete zde: Řetěz - mazání na řetěz

 

Čistící prostředky na jízdní kola naleznete pod následujícím odkazem. Pozor, některé prostředky na řetěz nejsou vhodné, některé naopak jsou na řetězy mimořádně vhodné, vše dohromady naleznete zde: Čistící roztoky a leštěnky

 

Vhodné je také používat různé čistící kartáče a myčky na řetěz, naleznete je zde: Kartáče a myčky

 

Provozovatel e-shopu Velo Hanák.cz, Milan Hanák, IČO:13039164, DIČ:CZ6401030306, sídlo: Číměř 125, 378 32 Číměř. Firma je zapsána v Živnostenském rejstříku vedeném Městským úřadem Jindřichův Hradec, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě Vašeho souhlasu také pro personalizaci reklam. Přečtěte si Zásady souborů cookies.

Souhlasím

EET: Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.