Pláště a duše - rozměry a důležité informace

Rozměry duší a plášťů na jízdní kola

 

Rozměry plášťů a duší se určují podle evropské normy ETRTO - European Tyre and Rim Technical Organisation. Kromě toho se použivá anglické a francouzské označení velikostí.

 

Co byste měli vědět o jednotlivých označeních:

  • ETRTO označení rozměru pláště v milimetrech, například 47-622:
    Dvojčíslí udává šířku pláště v milimetrech, v tomto případě 47 mm.
    Trojčíslí udává vnitřní průměr pláště v milimetrech, v tomto případě 622 mm.
    622 mm je zároveň i rozměr, který s velkou pravděpodobností naleznete i na ráfku.
  • Anglické označení je uváděno v palcích, například 28x1,75":
    První dvojčíslí udává přibližný vnější průměr pláště v palcích.
    Číslo za x udává přibližnou šířku pláště v palcích. 
    Uvádění rozměrů v palcích má však mnoho záludností.
    Například plášť 28x1,75" může být označován i jako 29x1,75" a přitom se stále jedná o stejný rozměr pláště. Jen je jednou uveden ve tvaru srozumitelném pro majitele cestovního kola a podruhé pro majitele horského kola MTB 29. Podobných anomálí v označování rozměru plášťů v palcích je více a jsou patrné z tabulky níže.
    Pokud bychom uvedli tento rozměr dle normy ETRTO, napsali bychom, že plášť má rozměr 47-622.
  • Francouzské označení nepokrývá všechny dnešní rozměry cyklistických plášťů. Proto se používá jen v omezeném rozsahu.
    Jako příklad Francouzského označení uveďme rozměr 700x45C:
    První trojčíslí udává přibližný vnější průměr pláště v milimetrech, v tomto případě 700 mm.
    Dvojčíslí udává šířku pláště, v tomto případě 45 mm
    Písmeno C udává vnitřní průměr pláště, v tomto případě 622 mm. 
    Pokud bychom rozměr tohoto pláště uvedli dle normy ETRTO, napsali bychom, že plášť má rozměr 47-622.
  • Co z výše uvedeného vyplývá?
    Že v označování plášťů je mnoho anomálí, které mohou způsobovat mnoho nedorozumění.
    Například, že: 29x1,75 = 28x1,75 = 47-622 = 700x45C.
    Nebo také, že průměr 27" je ve skutečnosti větší než průměr 27,5 ", 28" a 29", takže platí (uvádíme pouze jeden příklad): 27" = 32-630 = 27x1 1/4 > 28" = 32-622 = 28x1 1/4

 

Tabulka rozměrů plášťů a duší

Tabulka neobsahuje všechny velikosti používané u jízdních kol, ale jen ty nejběžnější rozměry.

 

Označení ETRTO Průměr v palcích  Anglický rozměr  Francouzské označení
 47-203  12"  12x1,75 | 12x1,90 | 12,5x1,75 | 12,5x1,90  
 50-203  12"  12x2,00  
 57-203  12"  12x2,25  |  12,5x2,25  |  12 1/2 x 2 1/4  
 62-203  12"  12x2,25  |  12,5x2,25  |  12 1/2 x 2 1/4  
       
 47-305  16"  16x1,75  |  16x1,90  
 50-305  16"  16x2,00  
       
 37-406  20"  20x1,40  |  20 x 1 3/8  
 47-406  20"  20x1,75  |  20x1,90  
 50-406  20"  20x2,00  
 57-406  20"  20x2,25  |  20x2,125  
 37-438  20"  20 x 1 3/8   
       
 47-507  24"  24x1,75  |  24x1,85  |  24x1,90  
 50-507  24"  24x2,00  |  24x2,125  
 54-507  24"  24x2,10  
 37-540  24"  24 x 1 3/8  
       
 47-559  26"  26x1,75  |  26x1,80  |  26x1,90  
 50-559  26"  26x2,00  |  26x1,90  |  26x1,95  
 54-559  26"  26x2,10  |  26x2,125  
 57-559  26"  26x2,20  |  26x2,25  
 37-590  26"  26 x 1 3/8  
       
 25-630  27"  27x1,00  
 32-630  27"  27 x 1 1/4  
       
 47-584  27,5"  27,5x1,75  650B
 50-584  27,5"  27,5x2,00  650B
 54-584  27,5"  27,5x2,10  |  26 x 1 1/2 x 2  650B
 57-584  27,5"  27,5x2,25  650B
 60-584  27,5"  27,5x2,35  650B
 70-584  27,5"  27,5x2,75  650B
 75-584  27,5"  27,5x3,00  650B
       
 18-622  28"   28 x 3/4  700x18C
 20-622  28"   28 x 3/4  700x20C
 23-622  28"   28 x 0,9  700x23C
 25-622  28"   28 x 1,00  700x25C
 28-622  28"   28 x 1,10  700x28C
 32-622  28"   28 x 1,25  700x32C
 37-622  28"   28 x 1,40  700x35C
 42-622  28"   28 x 1,60  700x40C
 47-622  28"  29"  28x1,75 | 29x1,75  |  29x1,90  700x45C
 50-622  28"  29"  28x2,00 | 29x2,00  |  29x1,95  
 54-622  28"  29"  28x2,10 | 29x2,10  
 57-622  29"  29x2,25  
 60-622  29"  29x2,35  
 70-622  29"  29x3,00  

 

Duše

 

Duše na jízdní kola se vyrábí v určitém rozsahu velikostí. Díky tomu lze jeden rozměr duše použít pro více rozměrů pneumatik.

Například: Na duši je uvedený rozměr 29x1,90-2,30. Znamená to, že ji lze použít pro pláště na horské kolo průměr 29" se šířkou plášťů v rozsahu 1,90" až 2,30".

 

Pokud budete měnit plášť a ten zůstane svojí šířkou v rozsahu, který pokrývá rozsah velikostí původní duše, není potřeba měnit i duši.

Pokud se však šířka pláště změní tak, že původní duše svým rozsahem již nestačí, je potřeba s novým pláštěm vyměnit i duši.

 

Ventilky - nejčastěji používané typy ventilků

 

Nejběžnější typy ventilků používané na duších jízdních kol:

  • Motoventilek, označovaný také jako Autoventilek - používaná zkratka AV.
    Bývá používán jednak jako přímý, ale také i zahnutý. Zahnutý ventilek se v cyklistice používá především u menších průměrů kol a to kvůli tomu, aby bylo snažší nasadit hlavu pumpy na ventilek.
  • Galuskový ventilek, označovaný také jako Francouzský ventilek - používaná zkratka FV.
  • Klasický ventilek, označovaný také jako Dunlop ventilek - používaná zkratka DV.

 

Vyobrazení ventilků na jízdní kola:

 

 

Ráfkové pásky

 

Použití ráfkové pásky má dva důvody:

  1. Při použití klasické kombinace plášť s duší, chrání duši před poškozením.
  2. Při použití bezdušového pláště na ráfek, který není v provedení UST. Ráfková páska utěsní ráfek, aby skrz něj neunikal vzduch a ráfek mohl být použitý, jako ráfek bezdušový.

Ráfkové pásky jsou vyráběny v různých šířkách a v různých průměrech, tak, aby dobře pasovaly na ráfek. 

 

Použití ráfkové pásky jako ochrana duše:

Duši mohou poškodit paprsky a niple a nebo otvory pro niple ve dvoustěnném ráfku.

 

Ráfková páska musí kompletně zakrýt všechny niple, nebo celé otvory pro niple, tak, aby se nesmekla nebo neposunula, a nedošlo k přímému kontaktu duše s niplem, nebo otvorem pro nipl.

 

Pro jednostěnné ráfky se používá jednodušší a levnější gumová ráfková páska. Páska leží přímo na hlavách niplů a chrání duši před poškozením o ostré hrany těchto niplů.

 

Pro dvoustěnné ráfky se používají pevné ráfkové pásky, které musí jednak vydržet tlak způsobený duší a zároveň musí duši ochránit před případnými otřepy a ostrými hranami otvorů pro niple.
Tyto ráfkové pásky se vyrábí v různých šířkách.
Ráfkovou pásku vždy používejte v takové šířce, aby bezpečně překryla všechny otvory, nejlépe tak, aby zakryla celou šířku dna ráfku.

 

Použití ráfkové pásky pro utěsnění klasického ráfku, aby ráfek mohl být použit, jako bezdušový:

V tomto případě se jedná o samolepící ráfkovou pásku. Ta se dle pokynů výrobce nalepí na ráfek a utěsní tak všechny otvory, kterými by mohl unikat vzduch.
Podle pokynů výrobce pásky pak v pásce vytvoříte otvor pro bezdušový ventilek.

 

Tyto ráfkové pásky se vyrábí v různých šířkách, aby je bylo možno použít na různě široké ráfky a aby jejich funkce byla vždy 100%.

 

Pláště

Dezény

Dezén, česky vzorek, ovlivňuje vlastnosti pláště.

 

Podle dezénu se pláště dělí na tři základní skupiny:

  • Hladké pláště, nazývané také Slick
  • Středně hrubé pláště, nazývané také Semi Slick
  • Hrubé pláště

 

Dezény pneumatik, orientační rozdělení

 

Význam dezénu na cyklistickém plášti

 

Na silnici s kvalitním čistým povrchem je dezén na plášti zbytečný. Adheze je zajištěna přilnavostí směsi na běhounu pláště. Silniční pláště proto často maji minimální vzorek, pokud vůbec nějaký mají.

 

V terénu však má dezén velký vliv na to, jak plášť drží. Pro držení pláště na povrchu se používá slovo Grip.
Grip pláště je zajištěn jednak tvarem a hloubkou dezénu, jednak použitou směsí na běhounu.

 

Zjednodušeně lze říci, že hrubý dezén znamená větší grip a zároveň i větší jízdní odpor a naopak, hladší plášť přináší snížení jízdního odporu a také snížení gripu.

 

Většina dezénů je konstruována jako univerzální. Lze je použít na přední i na zadní kolo.
Některé dezény však mají rozdílný směr doporučené rotace na předním a na zadním kole. Pojednává o tom další odstavec nazvaný Směrové šipky.

 

Existují ale i dezény, které jsou určeny pouze pro použití na přední, nebo jen na zadní kolo. U takových plášťů je tato informace vždy uvedena.

 

Směrové šipky

 

Některé dezény mají doporučený směr otáčení. V takovém případě jsou na boku pláště umístěny šipky a je na nich napsáno slovo ROTATION.

Některé dezény mají rozdílnou doporučenou rotaci na přední a na zadní kolo. V takovém případě je u šipek napsáno ještě slovo FRONT, které určuje rotaci pláště při použítí na předním kole a slovo REAR, které určuje rotaci pláště při použítí na zadním kole.

 

Kostra pláště

Kostra pláště je tvořena tkaninou. Hustota použité tkaniny je jedním z měřítek kvality pláště.

Čím je tkanina jemnější, tím tato tkanina spotřebovává méně energie pro vlastní deformaci při jízdě. To se pak projevuje nižším valivým odporem a lepší přizpůsobivostí pláště nerovnostem podkladu.
Jednoduše řečeno, jemnější kostra pláště znamená nižší valivý odpor pláště a jeho vyšší Grip.
Čím je tkanina jemnější, tím je však také dražší její výroba. Proto se u levných plášťů používá hrubší tkanina a u jen drahých závodních plášťů ta nejjemnější.

 

Hustota tkaniny je označována v EPI (Ends per Inch) nebo TPI (Threads per Inch), česky počet vláken na palec (1 palec = 25,4 mm).
Hodnota udená v EPI rovná se hodnotě uvedené v TPI. Například 30 EPI = 30 TPI.

  • U levnějších plášťů bývá hodnota EPI, TPI v rozmezí 20 - 30.
  • U sportovních plášťů bývá hodnota EPI, TPI v rozmězí 50 - 67.
  • U závodních plášťů je hodnota EPI, TPI rovna 127.
  • Někteří výrobci uvádí hodnoty ještě vyšší, např. 200. V tomto konkrétním případě to znamená, že kostru pláště tvoří tři vrstvy tkaniny, které jsou položené na sobě, s tím, že každá vrstva má hodnotu EPI, TPI = 67.

 

Patka pláště

Patkou u pláště nazýváme tu část, která zapadá do ráfku a slouží k tomu, aby plášť v ráfku držel. Z tohoto důvodu je patka zpevněna.

 

Patka může mít různé konstrukce.

 

Ve většině případů jedná buď o patku s drátěnou výztuhou, nebo o patku s výztuhou z kevlarových nebo aramidových vláken. V minulosti se často používala i falcová patka. Pro falcové patky se používal speciálně tvarovaný ráfek.

Pro pláště s drátěnou patkou, nebo kevlarovou (aramidovou) patkou se používá stejný ráfek. Na jeden a ten samý ráfek lze používat pláště s drátěnou i kevlarovou (aramidovou) patkou.

 

Kevlarová (aramidová) patka je lehčí než patka s drátem, ale je také dražší. Z toho důvodu se drátěná patka používá na levnější pláště. Na sportovní a závodní pláště se v zájmu snížení hmotnosti používá patka s výztuhou z kevlarových nebo aramidových vláken.

 

Bezdušové pláště

Běžné pláště je potřeba používat v kombinaci s duší. Bezdušové pláště lze díky jejich odlišné konstrukci používat bez duše.
Konstrukce bezdušových plášťů zabezpečuje utěsnění patky pláště na ráfku a také vzduchotěsnost pláště na celém jeho povrchu. To vše při použití těsnícího tmelu, nebo v případě plášťů UST i bez něj.

 

Použití bezdušového pláště přináší, zjednodušeně řečeno:

  • Nižší valivý odpor - odpadá tření mezi pláštěm a duší.
  • Více komfortu - bezdušové pláště lze hustit na nižší tlak.
  • Lepší Grip v rozbitém terénu - díky nižšímu tlaku a lepší přizpůsobivosti pláště nerovnostem.
  • Vyšší ochranu proti defektu -odpadá možnost hadího uštknutí (skřípnutí duše mezi ráfek a plášť doprovázené defektem s typickými dvěmi otvory v duši).
    Při použití těsnícího tmelu - ten má schopnost zacelovat drobné defekty (např. trny, malé ostré kamínky,...).

 

Bezdušové pláště lze používat i s duší. Například z důvodu nouzového dojetí po rozsáhlejším defektu, nebo třeba proto, že chcete používat duši.

 

Co tvoří sestavu Bezdušového pláště:

  • Základem je plášť typu Tubeless, Tl-ready, UST atd. Výrobci plášťů nazývají bezdušové technologie odlišně.
  • Ráfek UST - jedná se o vzduchotěsný ráfek.
    Nebo lze použít klasický ráfek, který si pomocí speciální ráfkové pásky utěsníte.
  • Ventilky UST - speciální ventilky, které se montují přímo do ráfku.
  • Těsnící tmel, hovorově nazývaný mléko.
    Tmel má uvnitř pláště omezenou životnost. Tu vždy uvádí výrobce. Je proto potřeba jej pravidelně měnit.

 

Ochrana proti defektu

Co všechno může zapříčinit vznik defektu:

  • Samozřejmě trn, ostrý kámen, střep, hřebík, ... informace o možnostech ochrany proti těmto defektům naleznete níže.
    V případě tohoto typu defektu, je třeba důkladně zkontrolovat, zda v plášti nezůstal zbytek předmětu který defekt způsobil - špička trnu, úlomek kamínku, nebo skla, zbytek hřebíku,...
    Právě zapomenutí, nebo přehlédnutí, tohoto předmětu v plášti je příčinou opakovaných defektů.
  • Vadná ráfková páska, nebo špatně usazená ráfková páska. Zkontrolujte, zda ráfková páska je správně usazena, zda není poškozena, nebo zeslabena, zda zcela překrývá otvory pro nilpe, nebo niple.
  • Vnitřní otřep, nebo tříska (špóna) v ráfku. Nejčastěji se může vyskytovat v místě otvorů pro niple nebo ventilek, nebo ve spoji. Vlivem mechanického poškození se však může vyskytnout uvnitř ráfku i na jiném místě.
  • Jízda s podhuštěným pláštěm (duší).

 

Ochranu proti defektu může zabezpečovat speciální těsnící tmel uvnitř pláště (nebo duše), viz předchozí odstavec. Jedná se však spíše o řešení pro sportovní a závodní pláště a případně galusky.
Při použití těnícího tmelu, ať již uvnitř pláště, galusky, nebo duše, je třeba myslet na to, že tento tmel má po své aplikaci omezenou životnost, která je ve většině případů uváděna v měsících, nikoliv rocích.

 

Cykloturistické pláště, pokud mají implementovanou ochranu proti defektu, mají ji zabudovanou přímo ve své konstrukci. Výhoda tohoto řešení je dlouhá životnost této ochrany - její životnost je shodná s životností pláště.
Jedná se o ochranný pás umístěný pod běhounem. Někteří výrobci používají více typů a stupňů této ochrany. Od základní, až po extra odolnou. Přikládáme ilustrační obrázek, na kterém je zachycen jeden z nejvyšších stupňů ochrany proti defektu, který je využíván u některých cestovních plášťů Schwalbe.

 

 

Montáž pláště

Pro montáž plášťů se používají montážní páky, naleznete je zde: MONTPÁKY

Někteří výrobci doporučují i speciální montážní tekutiny, které usnadní nasazení a především správné usazení pláště do ráfku.

 

Postup montáže pláště:

  1. Zkontrolujte, zda plášť, duše, ráfek a ráfková páska jsou v pořádku, jsou bez známek poškození, nebo nadměrného opotřebení, a zda jejich rozměry jsou vzájemně kompatabilní.
  2. Nikdy nepoužívejte žádné ostré nástroje, ani šroubovák. Vždy používejte pouze montážní páky na cyklistické pláště.
    Při montáži i demnotáži dbejte na to, aby nedošlo k poškození duše, pláště, ráfku, nebo ráfkové pásky.
  3. Nasaďte ráfkovou pásku a zkontrolujte, zda je správně usazena, a zda překrývá všechny otvory pro niple, nebo niple.
  4. Před nasazením pláště na ráfek zkontrolujte jeho směr otáčení, aby jste jej na ráfek nasadili ve správném směru.
  5. Nasaďte na ráfek jednu stranu pláště.
  6. Lehce napumpujte duši, aby měla kulatý tvar. Stačí jen několik zdvihů hustilky.
  7. Ventilek duše prostrčte otvorem v ráfkové pásce a v ráfku.
  8. Vložte duši do pláště.
  9. Duši usaďte do pláště na celém obvodu.
  10. Dejte pozor, aby ventilek byl v otvoru v ráfku kolmo.
  11. Začněte nasazovat druhou stranu pláště na ráfek.
    Nejdříve na protilehlé straně, než je ventilek.
    A pak pokračujte po obou stranách směrem k ventilku.
  12. Dejte pozor, aby se neskřípla duše mezi plášť a ráfek.
  13. Vycentrujte plášť tak, aby byl po celém obvodu, na obou stranách, dobře usazen v ráfku.
  14. Zkontrolujte, že ventilek je v otvoru v ráfku kolmo.
  15. Nahustěte plášť na tlak cca 1 bar a zkontrolujte jeho usazení.
    Pokud plášť není dokonale usazený, vycentrujte jej. Pomůže i promačkání pláště.
  16. Nahustěte plášť na požadovaný tlak. Zkonktrolujte usazení pláště a kolmost ventilku.
    Pokud něco není v pořádku, upusťte tlak vzduchu a znovu proveďte usazení.
  17. Při usazování a centrování pláště na ráfku pomůže i montážní tekutina na pláště SCHWALBE EASY FIT
  18. Pokud nasazujete nový plášť, může být jeho usazení a vycentrování na ráfku obtížnější. Je to způsobeno deformací pláště vzniklé při přepravě a skladování.
    Plášť se z tohoto důvodu někdy podaří usadit až po několika nafouknutích a vyfouknutích.

 

Postup demontáže pláště:

  1. Vypusťte vzduch z duše, nebo pláště.
  2. Nikdy nepoužívejte žádné ostré nástroje, ani šroubovák. Vždy používejte pouze montážní páky na cyklistické pláště.
    Při montáži i demnotáži dbejte na to, aby nedošlo k poškození duše, pláště, ráfku, nebo ráfkové pásky.
  3. Pomocí montážních pák demontujte z ráfku jednu stranu pláště.
    Začněte u ventilku.
  4. Vyjměte duši.
  5. Demontujte druhou stranu pláště z ráfku.

 

Opotřebení a poškození pláště

Opotřebený plášť může být nebezpečný z mnoha důvodů: je více náchylný na defekt, má horší Grip - hůž drží, jízda s ním může být po všech stránkách nebezpečná. Proto je důležité opotřebení plášťů sledovat a opotřebené pláště včas vyměnit.

 

Někteří výrobci do dezénu implementují prvky, které varují při opotřebení pláště, většina plášťů tímto systémem však není vybavena. Proto je potřeba hlídat opotřebení (ojetí) dezénu a jakmile dezén přestává plnit svoji funkci, je třeba plášť vyměnit. U každého pláště tento okamžik nastane jindy, záleží na dezénu a určení pláště. 
Rychlost opotřebení pláště ovlivňuje i mnoho dalších faktorů: používaný tlak, váha jezdce a nákladu, styl jízdy, povrch na kterém nejčastěji jezdíte,...

 

Dalším důvodem pro výměnu pláště může být jeho poškození.

Kromě mechanického poškození, způsobeného většinou ostrým předmětem, přes který přejedeme, například střep, nebo hřebík, může dojít k poškození pláště i z jiných důvodů.

Například se jedná únavové trhliny na bocích, nebo běhounu. Trhliny se mohou objevovat zvenku i zevnitř pláště.
Trhliny mohou být způsobeny stárnutím pláště, nebo také jízdou na podhuštěných pláštích. Při jízdě na nedostatečně nafouknutých pláštích dochází k nadměrné deformaci pláště a ta je pak doprovázena vznikem únavových trhlin.

 

Důležité odkazy

Duše na jízdní kola naleznete zde: KOMPONENTY -> Duše, ventilky, lepení

Lepení naleznete zde: LEPENÍ NA DUŠE

Montpáky na montáž a demontáž plášťů, naleznete zde: MONTPÁKY

Pláště na jízdní kola naleznete zde: KOMPONENTY -> Pláště, ráfkové pásky, UST

Ráfkové pásky, nazývané též velovložky, nalezenete zde: RÁFKOVÉ PÁSKY

Tmely a doplňky na konverzi plášťů na bezdušové pláště, naleznete zde: UST a TUBELLES, Doplňky a tmely

 

 

 

 

Provozovatel e-shopu Velo Hanák.cz, Milan Hanák, IČO:13039164, DIČ:CZ6401030306, sídlo: Číměř 125, 378 32 Číměř. Firma je zapsána v Živnostenském rejstříku vedeném Městským úřadem Jindřichův Hradec, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě Vašeho souhlasu také pro personalizaci reklam. Přečtěte si Zásady souborů cookies.

Souhlasím

EET: Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.