Příprava kola na sezónu - III. díl: PLÁŠTĚ

O pláštích

Obsah:

  1. Základní rozdělení plášťů na jízdní kola
  2. Kdy je potřeba plášť vyměnit?
  3. Je potřeba dodržet původní rozměr pláště?
  4. Výměna pláště
  5. Duše
  6. Další informace, odkaz na stránku s informacemi:
    - Rozměry duší a plášťů
    - Ventilky
    - Ráfkové pásky
    - Dezény plášťů, jejich význam, směr rotace
    - Konstrukce pláště - kostra, běhoun, patka
    - Bezdušové pláště
    - Ochrana proti defektu
    - Montáž a demontáž pláště
    - Opotřebení a poškození pláště

 

1. Čtyři základní parametry rozdělení plášťů na jízdní kola

  • Podle rozměru
    Existuje mnoho rozměrů plášťů a neustále přibývají další. Případnou zaměnitelností různých rozměrů se zabýváme v odstavci: 3. Je potřeba dodržet původní rozměr pláště?

    Rozměry plášťů a duší se uvádí ve třech různých stupnicích:
    ETRTO (Evropská norma), vzor označení: 47-622. Dvojčíslí uvádí šířku pláště v milimetrech. Trojčíslí uvádí vnitřní průměr pláště v milimetrech, tento rozměr odpovídá i rozměru ráfku.
    ANGLICKÉ označení, vzor označení: 29x1,75". Označuje rozměr pláště v palcích. První dvojčíslí uvádí přibližný vnější průměr pláště, číslo za x udává přibližnou šířku pláště.
    U Anglického označení existuje mnoho anomálií. Například plášť s rozměrem 28x1,75" je zcela stejný jako ten, na kterém je uvedeno 29x1,75". Nebo plášť o průměru 27" je ve skutečnosti větší, než plášť o průměru 28".
    FRANCOUZSKÉ označení, vzor označení: 700x45C.  Francouzské označení nepokrývá všechny používané rozměry, proto se používá velice omezeně.
    Podrobnější informace k tomuto značení nalezenete zde:  Pláště a duše - rozměry a důležité informace

  • Podle dezénu 
    Na kvalitní čisté asfaltové silnici je dezén na cyklistickém plášti zbytečný. Adheze je zajištěna přilnavostí směsi.
    V terénu je však dezén velice důležitý. Ovlivňuje to, jak plášť drží, a zároveň i to, jaký má jízdní odpor.
    Tři základní rozdělení naleznete zde:



  • Podle patky
    Patka je ta část pláště, která zapadá do ráfku a zajišťuje, aby plášť v ráfku pevně držel.
    V současnosti se nejčastěji používají dva typy patek:
    Drátěná patka - plášť má v patkách vložené dráty, které plášti dávají pevný kruhový tvar.
    Výhoda drátěné patky je její nízká cena, nevýhoda vyšší váha. Proto se drátěná patka používá především u levnějších plášťů.
    Kevlarová (aramidová) patka - patky pláště jsou vyztuženy kevlarovými nebo aramidovými vlákny, která jsou pevná ale ohebná. Tyto pláště lze libovolně složit. Tyto patky jsou lehké ale drahé, proto se používají u dražších sportovních a závodních plášťů.

    Možná Vás napadá otázka: Proč u pláště záleží na váze?
    Na jízdním kole samozřejmě záleží na váze každého dílu, ale váha rotujících částí (ráfek, plášť, duše,...) má největší vliv na jízdní vlastnosti kola. Zjednodušeně lze říci, že čím je tato váha nižší, tím lepší jsou jízdní vlastnosti celého kola.


  • Klasický plášť s duší, bezdušový plášť, galuska. 
    Běžné cyklistické pláště je třeba používat s duší. Po vzoru aut, se však i na jízdních kolech stále častěji používají bezdušové pláště.
    Klasický plášť s duší má několik výhod: nabízí snažší montáž, lze použít levnější komponenty ( levnější plášť, levnější ráfek, ...).
    Je vhodný pro rekreační ježdění, používá se pro cykloturistiku, na dětských kolech a na kolech, která slouží jako dopravní prostředek,...
    Bezdušový plášť (Tubeless) je sice dražší a potřebuje i dražší ráfek, přináší však několik výrazných zlepšení jízdních vlastností: 
    - Má nižší valivý odpor, odpadá tření mezi pláštěm a duší.
    - Nabízí větší komfort, může být nahuštěn na nižší tlak.
    - Lépe drží v terénu, díky nižšímu tlaku se lépe přizpůsobí nerovnostem.
    - Vyšší ochrana proti defektu, odpadá možnost "hadího uštknutí" - procvaknutí duše o hranu ráfku a při použití těsnícího tmelu (tzv. mléka) má tmel schopnost zacelovat drobné defekty způsobené například trnem, nebo ostrým kamínkem.
    Bezdušové pláště se dále dělí podle toho, zda jsou zcela vzduchotěsné, nebo je pro jejich konverzi na bezdušové provedení potřeba použít těsnící tmel.
    Bezdušové pláště jsou využívány na silničních a horských kolech.
    Galuska má výborné jízdní vlastnosti, ale bohužel i vysokou cenu. Používá se v kombinaci se speciálními ráfky.
    V dnešní době je velice málo používaná, a je spíše doménou závodní cyklistiky.

 

2. Kdy je potřeba plášť vyměnit?

Plášť je potřeba vyměnit pokud je opotřebený, nebo poškozený, například v těchto případech:

  1. Dezén je opotřebený.
    Rychlost, s jakou se pláště opotřebovávají, zavisí na stylu jízdy, na zatížení pláště, na tlaku vzduchu na který plášť (duši) hustíte, a na povrchu, na kterém jezdíte.

    Opotřebený plášť, ojetý dezén

  2. Jednotlivé bloky na dezénu jsou vytrhané, nebo se začínají vytrhávat.
    Příčin může být několik, od výrobní vady až po agresivní styl jízdy v kombinaci s náročným podkladem, např. kořeny, kameny,...

    vytržený blok dezénu

  3. Na plášti se objevují únavové trhliny.
    Únavové trhliny většinou způsobuje jízda na podhuštěných pláštích, a také přetěžování plášťů. Lze jim předejít tím, že pravidelně kontrolujete tlak v pneumatikách (v duších) a hustíte je v rozmezí doporučeném výrobcem. A také tím, že kolo nepřetěžujete.
    Pro náročnou expediční cykloturistiku doporučujeme používat pláště k tomu určené, které jsou dimenzovány na větší zatížení.

    únavové trhliny

  4. Na plášti se začínají objevovat trhliny způsobené stárnutím.
    Rychlost stárnutí pláště ovlivňují mimo jiné i klimatické podmínky v jakých jezdíte, ale také například styl uskladnění kola.
    Pokud budete mít kolo uskladněné například na balkóně, na který svítí slunce, a kde jsou velké rozdíly v teplotě, pláště budou rychleji stárnout, než pokud kolo uskladníte ve sklepě, nebo v garáži, kde je stín, nebo tma, a relativně stálá teplota.

    Trhliny od stárnutí

 

3. Je potřeba dodržet původní rozměr pláště?

Při výběru nového pláště jste se možná dostali do situace, že se Vám zalíbil plášť v jiném rozměru, ale nebyli jste si jistí, zda Vám bude na Vaše kolo pasovat.

  • Průměr pláště změnit nelze.
    Průměr pláště je jednoznačně daný stavbou (geometrií) rámu a vidlice a také průměrem ráfků.

  • Lze však změnit šířku pláště.
    Na co je potřeba si dát pozor?

 

Změna šířky pláště. Co zkontrolovat?

  • Šířku ráfku.
    Většinou jsou na kolech použity ráfky v takovém rozměru, aby bylo jednoduše možné použít plášť i v jiných šířkách, než jaká byla původně namontována.

    Obecně lze říci, že platí:
    Ráfek šířky 13 mm - je možné použít pláště šiřky 18 - 25 mm
    Ráfek šířky 15 mm - je možné použít pláště šiřky 23 - 32 mm
    Ráfek šířky 17 mm - je možné použít pláště šiřky 25 - 52 mm
    Ráfek šířky 19 mm - je možné použít pláště šiřky 28 - 62 mm
    Ráfek šířky 21 mm - je možné použít pláště šiřky 35 - 66 mm
    Ráfek šířky 23 mm - je možné použít pláště šiřky 37 - 70 mm

  • Rozměr duše.
    Používáte-li plášť s duší, je potřeba zkontrolovat rozsah (rozměr) původní duše.
    Každá duše je vyráběna v určitém rozsahu velikostí. Díky tomu lze jeden rozměr duše použít pro více rozměrů pneumatik.
    Pokud však původní duše svým rozsahem nový rozměr pláště nepokrývá, je potřeba ji vyměnit také.
    - Příliš široká duše by se do úzkého pláště nevešla. Pokud byste ji dovnitř přece jen dostali, byla by uvnitř přeložená a hrozilo by její prasknutí.
    - U příliš úzké duše by se naopak při nafouknutí zeslabila síla stěny a opět by hrozilo její prasknutí.

  • Volné místo na kole.
    Pokud budete na kolo montovat užší plášť, než byl původně, zřejmě v tomto ohledu na žádnou překážku nenarazíte.
    Pokud však budete montovat plášť širší, je potřeba volné místo prověřit.
    Proč? Širší plášť je automaticky i vyšší a proto potřebuje více místa mezi ráfkem a dalšími díly kola.
    Která místa je určitě potřeba zkontrolovat?
    - Průchod u rámu a vidlice. U rámu dejte pozor i v prostoru přesmykače a sedlové trubky.
    - Prostor u ráfkových brzd.
    - Prostor pod blatníky, případně u nosiče.
    - Dále může zavazet například dětská sedačka, zámek pevně spojený s rámem, dynamo ...

4. Výměna pláště

K demontáži a často i k montáži pláště jsou potřeba montážní páky, zkráceně nazývané montpáky. Ty se vyrábí v mnoha stupních kvality.

Pokud se výrobní tolerance pláště a ráfku sejdou tak, že plášť lze lehce nasadit i lehce demontovat, stačí levné plastové montpáky.
V opačném případě je potřeba použít montážní páky s vyšší pevností.

 

Kolik montážních pák potřebuji na demontáž pláště?

Samozřejmě záleží na tom, jak se sejdou výrobní tolerance pláště a ráfku (jak "dobře" plášť "drží" na ráfku).
Doporučujeme používat alespoň dvě montážní páky. Optimální však je, pokud máte montážní páky tři.

 

Představujeme tři základní typy montážních pák, každý z jedné  pevnostní kategorie.

 

Montážní páka pro lehce montovatelné a demontovatelné pláště:

 

Pevnější montážní páka pro pláště s minimální tolerancí na ráfku:

 

Extra pevné montážní páky s ocelovým jádrem:

 

 

Podrobný popis s návodem, jak demontovat a montovat pláště, naleznete zde: Pláště a duše - rozměry a důležité informace

 

5. Duše

Duše na jízdní kola se vyrábí v určitém rozsahu velikostí. Díky tomu lze jeden rozměr duše použít pro více rozměrů pneumatik.

Pokud měníte duši, na co si dát pozor:

  1. Rozsah rozměrů duše pokrývá rozměr pláště.
  2. Odlehčená duše, ano, nebo ne?
    U duší platí to samé, co u plášťů. Nižší hmotnost duše = lepší jízdní vlastnosti kola.
    Pokud na kole jezdíte sportovně a používáte plášť s duší, investice do odlehčené duše se Vám vyplatí.
  3. Délka ventilku je dostačující vzhledem k hloubce ráfku.
    Běžná délka ventilku se pohybuje v rozmezí 30-40 mm. Tato délka je dostačující pro naprostou většinu ráfků.
    Na některé vysoké ráfky je však potřeba použít duše s delším ventilkem, případně redukce, kterými se ventilek prodlouží.
  4. Typ ventilku.
    Ventilky typu AUTO a DUNLOP mají průměr cca 8 mm.
    GALUSKOVÝ ventilek má průměr cca 6 mm.
    Pokud je v ráfku otvor průměru 8 mm a budete chtít použít Galuskový ventilek, je vhodné do ráfku vsadit vložku, která vymezí vůli mezi ventilkem a ráfkem.
    Naopak, pokud byste chtěli do ráfku s otvorem průměr 6 mm vložit duši s Autoventilkem, je třeba u výrobce ráfku prověřit, zda je možné ráfek převrtat na větší průměr.

 

Typy ventilků

 

6. Další informace 

Chcete mít ještě více informací? Podívejte se na stránku  Pláště a duše - rozměry a důležité informace

 

Provozovatel e-shopu Velo Hanák.cz, Milan Hanák, IČO:13039164, DIČ:CZ6401030306, sídlo: Číměř 125, 378 32 Číměř. Firma je zapsána v Živnostenském rejstříku vedeném Městským úřadem Jindřichův Hradec, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě Vašeho souhlasu také pro personalizaci reklam. Přečtěte si Zásady souborů cookies.

Souhlasím

EET: Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.