Příprava kola na sezónu - II. díl: KAZETA

O kazetách

Obsah:

  1. Rozdíl mezi kazetou a volnoběžným kolečkem
  2. Výměna kazety, servisní tipy a nářadí
  3. Kazety versus ořechy nábojů - jejich vzájemná kompatibilita
  4. Jak prodloužit životnost kazety

 

1. Rozdíl mezi volnoběžným kolečkem a kazetou

Ne každému je jasné, jaký je rozdíl mezi kazetou a volnoběžnám kolečkem. Proto se rozdílu mezi nimi budeme věnovat hned v úvodu.

 

Volnoběžné kolečko:

Součástí volnoběžného kolečka je tzv. "Cvrk".

Pastorky jsou připevněny na těle volnoběžného kolečka a spolu tvoří jeden celek. Uvnitř těla je mechanizmus, který zajišťuje záběr pokud šlapeme do pedálů, a zároveň se volně protáčí, pokud jedete a nešlapete. 

 

Montáž: Volnoběžné kolečko se na náboj šroubuje. Náboj je vybaven závitem a volnoběžné kolečko samozřejmě také.

Volnoběžné kolečko můžeme na náboj našroubovat rukou, ale na demontáž potřebujeme klíč. Klíč není unifikovaný a má rozdílný tvar podle výrobce a typu volnoběžného kolečka.

Klíče na demontáž volnoběžného kolečka jsou jiné, než na demontáž kazety.

 

Typický náboj pro šroubovací volnoběžné kolečko, vpravo vidíte závit pro našroubování volnoběžného kolečka:

Kazeta:

Kazetu tvoří samostatné pastorky. "Cvrk" je součástí náboje a slangově se mu říká ořech. Jeho oficiální název je volnoběžné těleso.

 

Montáž:  Volnoběžné těleso (ořech) má drážkovaný povrch na který se nasazuje kazeta. Ořech je vyráběn v různých provedeních a ne všechna provedení jsou vzájemně zaměnitelná a nejsou kompatabilní se všemi kazetami.

Pastorky se na volnoběžném tělese (ořechu) zajišťují pomocí závěrné matice.

Klíče na demontáž a montáž kazety se mohou lišit dle typu náboje. Více o klíčích naleznete v následujícím textu.

 

Typický kazetový náboj, vpravo vidíte volnoběžné těleso (ořech), na které se nasazuje kazeta:

2. Výměna kazety, servisní tipy a nářadí

Montáž kazety:

Povrch ořechu náboje je tvořen drážkami, které mají různou šířku. Pastorky mají na vnitřní straně zářezy, které přesně zapadají do drážek na ořechu náboje. 

 

Pro montáž kazety stačí klíč na závěrnou matici kazety + klíč, kterým jej budete ovládat, například stranový klíč.

 

Pokud kazeta nejde nasadit na ořech, nejčastějšími důvody je:

  1. Kazetu nenasazujete ve správné poloze a jednotlivé drážky do sebe nezapadají. Kazetu je potřeba pootočit tak, aby široké a úzké výřezy do sebe zapadly.
  2. Ořech náboje a kazeta nejsou vzájemně kompatibilní. 

 

Klíče na montáž a demontáž kazety:

 

Nejběžnější klíč. Vyhovuje pro většinu kazet namontovaných na nábojích s rychloupínákem:

 

Klíč vhodný pro kazety SHIMANO a SRAM, včetně kazet SRAM XD. Je vhodný i pro náboje s pevnou osou:

 

Klíč vhodný pro kazety SHIMANO a SRAM, včetně kazet SRAM XD. Má vodící trn, který usnadňuje práci.
Je vhodný pouze pro náboje s pevnou osou:

 

 

A ještě jednou ten samý klíč, ale tentokrát pouze pro náboje s rychloupínákem.
Klíč vhodný pro kazety SHIMANO a SRAM, včetně kazet SRAM XD. Má vodící trn, který usnadňuje práci.
Je vhodný pouze pro náboje s klasickou rychloupínací osou:

 

Demontáž kazety:

Pro demontáž kazety je kromě klíče (stahováku) navíc potřeba i tzv. Bič. Jedná se o páku s řetězem, s jejíž pomocí si podržíte kazetu, aby se při povolování závěrné matice neprotáčela.

Biče jsou všechny principielně stejné a lze je vesměs použít na libovolnou kazetu. Rozdíl mezi nimi je jen v kvalitě zpracování a jejich ergonomii.

 

Jednoduchý bič, vhodný do každé domácí dílny:

 

Bič z opačného pólu nabídky. Je ergonomicky tvarovaný, má speciální tvarování nástroje, aby lépe dosedl na pastorky kazety:

 

3. Kazety versus ořechy nábojů, kompatibilita

Budeme se zabývat kazetami výrobců SHIMANO, SRAM, SUNRACE a FORCE a jejich kompatibilitou s ořechy nábojů.

Zjednodušeně řečeno, v lednu 2019 existují tři základní typy volnoběžných těles (ořechů) nábojů. Jeden typ se ještě dělí na další podtypy podle počtu převodů.

 

Základní a v současnosti nejrozšířenější typ ořechu. Používá jej Shimano, Sram, a další výrobci:

Existuje ve třech základních šířkách:

  • 7 rychlostí - pouze na kazety 7 rychlostí
  • 8 - 11 rychlostí MTB kazety a zároveň 8 - 10 rychlostí silniční kazety.
    Lze na něj namontovat i některé 12rychlostní kazety MTB, např.: SUNRACE CSMZ90 BLACK 12 rychlostí, nebo SRAM PG-1230 NX Eagle 12 rychlostí.
  • 11 rychlostí silniční kazety - pokud na tento ořech budete chtít použít 9 nebo 10rychlostní silniční kazetu, je přeba použít podložku
     

Ořech SRAM XD.

Umožňuje montáž kazety s nejmenším pastorkem 10 zubů. Je kompatabilní pouze s kazetami s technologií XD™ Driver Body.

Ořech SHIMANO MICRO SPLINE. 

Umožňuje montáž kazety s nejmenším pastorkem 10 zubů. V současné chvíli je kompatabilní pouze s kazetami SHIMANO XTR CS-M9100-12 a CS-M9110-11:

 

4. Chcete prodloužit životnost kazety?

Pravidelně kontrolujte řetěz.

Vytahaný a opotřebený řetěz nadměrně opotřebovává zuby na kazetě a tím zkracuje její životnost.

Jak a čím kontrolovat řetěz, naleznete v článku: Příprava kola na sezónu - I. díl: ŘETĚZ.

 

 

Pokud si chcete koupit kazetu, v naší nabídce ji naleznete zde:

 Kazety

 

Příště se zaměříme na výměnu pláště.

 

Provozovatel e-shopu Velo Hanák.cz, Milan Hanák, IČO:13039164, DIČ:CZ6401030306, sídlo: Číměř 125, 378 32 Číměř. Firma je zapsána v Živnostenském rejstříku vedeném Městským úřadem Jindřichův Hradec, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě Vašeho souhlasu také pro personalizaci reklam. Přečtěte si Zásady souborů cookies.

Souhlasím

EET: Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.